Week 5

22 maart 2020 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Dag Allemaal,

En zo ben je ineens weer in Nederland. Afgelopen maandagnacht zijn wij teruggevlogen naar Nederland in verband met het Coronavirus. Ik baal er echt verschrikkelijk van dat wij nu al, na 5 weken terug moesten naar Nederland. Ik had echt het gevoel dat ik nu alles een beetje op gang kreeg en ook dingen kon gaan bereiken. Het afscheid nemen (van de kinderen) was echt verschrikkelijk. Ik wou echt nog geen afscheid nemen, en dat maakte het nog wel lastiger!

Hieronder het verslag van week 5;

07-03

Zaterdag zijn wij naar lake Baringo en Lake Bogoria geweest. Dit was ons eerste echte uitstapje. Wij vertrokken om 6:00 uur ‘s morgens. Dat was wel een beetje vroeg want de nacht ervoor kwamen wij pas om 1:00uur thuis van outreach. Gelukkig hadden wij alle tijd om te slapen in de auto. Onderweg zijn wij langs Kericho gereden en uiteindelijk kwamen wij langs Nakuru. Nakuru is een grote plaats en hier hebben wij wat inkopen gedaan. Het was echt mega tof, want er was CHOCOLA, KOEK, CHIPS, HEERLIJKE KIP en nog zoveel meer lekkers. Wij hebben dit ook allemaal gehaald en hebben hier samen met de taxichauffeur uitgebreid van genoten. Daarna gingen wij verder met onze reis. Om 13:15 waren wij eindelijk aangekomen bij Lake Baringo. Lake Baringo is een zoetwatermeer. Hier zitten dus voornamelijk krokodillen en hippo’s. Wij hebben daar een boottocht van 2uur gedaan. Het was echt mega mega mega warm. Ik denk oprecht weer 40 graden. In het meer zagen wij gelijk al een aantal krokodillen. Daarna zijn wij naar een eiland in de meer gevaren waar de hot springs waren. Onderweg kwamen wij een HIPPO tegen.... EINDELIJK!!!! Wij hadden echt mega geluk want het water stond heel hoog en de kans dat wij een nijlpaard zouden zien was heel klein. Ook hebben wij gezien hoe een visarend een vis naast ons uit het meer kwam eten. Dat was heel tof want hij kwam vanuit een boom aanvliegen. Na de hotsprings bezocht te hebben zijn wij nog langs de mangrove van het meer gevaren. Hier waren apen en een uil te zien. Ook waren hier weer mega veel krokodillen.

Na Lake Baringo gingen wij naar lake Bogoria. Dit ligt op ongeveer 1,5uur afstand van elkaar. Om 16:15 kwamen wij aan bij Lake Bogoria. Dit is een zoutwatermeer dus veel flora en fauna en flamingo’s!!!! In dit park was natuurlijk het hoogtepunt de flamingo’s. Daarnaast heb ik ook nog een schildpad gezien, dikdiks, impala’s, antilopen, veeeel soorten vogels en ook hier waren weer hotsprings. In dit national park rij je een route van 18km heen en terug langs het water. Heel tof!!!

Doordat wij zo laat pas weer terug waren gegaan. Waren wij pas tegen 3;00 thuis. Het was een fantastische dag!

08-03

Vanmorgen ben ik heerlijk om 12uur opgestaan. Heerlijk uitgeslapen. Vandaag heb ik vrij weinig gedaan. Heerlijk buiten in de zon gezeten. Al mijn foto’s geüpload en mijn verslagen bijgewerkt ect. Verder hebben wij vanavond noodles gegeten en zijn wij echt mega vroeg naar bed gegaan.

09-03

Vandaag waren Martine en ik alleen. Wij zijn eerst de klas in gegaan en daarna waren er patiënten bij Collins maar die was er zelf nog niet. Wij hebben deze patiënten geholpen en daarna hebben wij Justin en Samwel uit de klas gehaald. Toen wij ze na de therapie terug brachten zei Rachel dat Martine moest trakteren omdat ze afgelopen vrijdag jarig was geweest. Wij zijn naar het marktje gegaan om soda te halen met koekjes en hadden voor elk kind glow in the dark sticks. Ze waren helemaal blij en enthousiast en het was leuk om dit even te doen. Daarna hadden wij middagpauze en hebben wij de groente voor de tomatensoep gesneden. ‘S middags hebben wij weer therapie met de kinderen gedaan en ‘s avonds gingen wij allemaal lekker op tijd naar bed omdat wij allemaal nog moe waren van het weekend.

10-03

Vandaag zijn wij om negen uur begonnen in de klas. Martine en ik hebben het liedje van Elly en rikkert, vertel het aan de mensen vertaald en in de klas gezongen met de kinderen. Ze vonden het erg leuk. Daarna zijn wij begonnen met therapie aan de kinderen geven. Ik begon vanmorgen met Wayne. Hij reageert vooral veel op muziek. Ik heb hem onder de mobiel gelegd en allemaal liedjes van elly en rikkert en kinderen voor kinderen opgezet. Na Wayne gehad te hebben was het al pauze. In de pauze hebben wij even wat op het marktje gehaald. Daarna hebben Mariëlle en ik met Joyce oefeningen gedaan en daarna was het alweer tijd voor de grote pauze. In de grote pauze heb ik heerlijk buiten in de zon geleerd. Daarna ben ik met Ashly in de workshop geweest. Als het goed is zijn morgen haar callipo’s en schoenen klaar. Daarna heb ik even fijne motoriek met haar gedaan en hebben wij in ons guesthouse samen met Martine, Mariëlle, Maxwell en Faith wat gedronken en koekjes gegeten. Vanmiddag heb ik nog even geleerd en heb ik eten klaar gemaakt. Hennie kwam nog even langs want wij gaan morgen met haar mee naar St Martins (middelbare school). Vanavond hebben Martine en ik de kinderen weer naar bed gebracht en dit is zo fijn om te doen en de kinderen beginnen ook helemaal te schreeuwen van enthousiasme als wij binnen komen. Ook heb ik vanavond Stacy voor het eerst aan het lachen gekregen. Het was zo leuk om haar lachje te horen en het was ook gelijk de slappe lach!!!!

11-03

Vanmorgen zijn Martine en ik samen met Hennie vertrokken naar St Martin. Wij zijn er wandelend naar toe gegaan en het was echt mega mega mega lekker om even te lopen. Ook was het een hele mooie route. Nadat wij bij de school aankwamen hebben wij daar een rondleiding gehad en hebben wij in verschillende klassen gekeken. Hier zag ik een meisje met enorm beenlengteverschil. Erg indrukwekkend om te zien. Daarnaast wou iedereen op de foto’s en iedereen ging ons aaien en door ons haar strelen en zeggen: it is so soft!!! Ook hebben wij een uitnodiging gehad van de school omdat er maandag een opening van een gebouwtje op het compound is. Daarna zijn Martine en ik samen op de pikipiki naar Sondu gegaan. Wij hebben gepint en zijn even langs de markt geweest om watermeloen te halen. Wij waren op tijd weer terug. Vanmiddag heb ik heerlijk even geslapen (voor het eerst in Kenia!!!!). Ik was zo moe dus was echt even goed. Vanmiddag zijn wij na de pauze even langs de kinderen geweest. Vanavond hebben wij samen gekookt. Ook hebben wij de kinderen weer naar bed gebracht. Daarna hebben wij met zijn drieën nog even uno gespeeld!

12-03

Vandaag waren Mariëlle en ik samen. Wij zijn gestart met Dolphin en Emmanuel. Wij hebben spelletjes met de bal bij ons guesthouse gedaan. ‘S middags hebben wij Emmanuel D meegenomen en even een rondje gelopen en wat gedronken. Wij hebben hem terug gebracht naar de klas en ik heb daarna denk ik nog een uur met de kinderen alleen in de klas gespeeld. Vanavond hebben wij noodles gegeten en groentes. Hoewel het Corona virus hier tot zover nog niet bij ons is, maken wij ons er wel druk om. Wij willen alle 3 echt nog niet terug naar Nederland. Als Nederland echt op slot gaat zit er een grote kans in dat wij terug gehaald gaan worden door Windesheim. Wij hebben daar namelijk vandaag al diverse mails van gehad. Martine en ik willen daarom heel graag op Safari gaan dit weekend. Zodat wij toch zijn geweest als wij dan echt weg moeten. Hopelijk kunnen wij nog snel een Safari vinden.

13-03

Vandaag was eigelijk een hele leuke goede dag. Om 10uur moest ik beginnen bij de fysiotherapie. Martine en Mariëlle gingen om kwart over 8 weg. Toen ik vanmorgen rond iets na 8uur wakker werd zag ik dat ik reactie had van iemand van Bienvenido safari tours. Zij hebben morgen nog plek voor een Safari in de Masai Mara.

Vanmorgen ben ik dus rustig opgestart. Ik heb Martine het goede nieuws verteld ben daarna rustig gaan eten en had ook wel zin om even heerlijk rustig te douche. Ik was rond 10 voor half 10 klaar en ben toen naar de klas gegaan. Rachel, de juf, was er niet want die had een begrafenis. Wij (Martine en Mariëlle) mochten dus vandaag les geven. Ik ben ook nog even met Martine met Maxwell naar de arts geweest want Martine en Mariëlle maakte zich zorgen omdat hij nergens op reageerde en klaagde over buikpijn. Gelukkig zei de arts dat het alleen buikpijn was. Daarna ben ik naar de fysiotherapie gegaan. Ik heb bij de eerste patiënt van Sister Irene meegekeken. Toen liep ze weg en zei ze dat ik het mocht afmaken. Ik heb deze patiënt verder geholpen en had in Kenia dus voor het eerst mijn eigen patiënt. Daarna mocht ik de hele dag allemaal eigen patiënten behandelen. Ik vond dit zo leuk en leerzaam om het juist zelf te gaan doen. Ook merk ik hier wel dat je echt minder materiaal hebt. Ze hebben hier niet eens een step en spiegel. Nadat wij klaar waren met de laatste patiënt moest Amos (de andere fysiotherapeut) zelf nog even behandeld worden. Hij legt alles heel goed uit en sister Irene en ik mochten hem behandelen. Toen het tijd was voor lunch vertelde Amos en Sister Irene dat het klaar was voor vandaag. Ik heb dus een onwijs korte dag gehad maar wel mega leerzaam. Vanmiddag ben ik nog even mee geweest naar de kinderen. Vanavond hebben wij een heerlijke pastasalade gegeten eindelijk wat anders. Ook hebben wij de kinderen naar bed gebracht. Ik heb even bij Alexina, Julliet en Ashley in bed gelegen en heb ze een zelfgemaakte telefoon gegeven. Vooral Alexina en Julliet waren hier zo blij mee. Toen wij net terug kwamen heb ik mijn koffer ingepakt, gedoucht en nu lig ik heerlijk in bed. Ga zo nog even lezen over de Masai Mara. Ik heb heeeeeeel veel zin in morgen!

14-03

Vandaag zijn Martine en ik naar de Masai Mara gegaan. Om kwart voor 7 werd ik wakker en ik was wel een beetje zenuwachtig. Ik ging douche en toen ik uit de douche kwam had ik een appje dat de Chaffeur,Rachid, er al was. Om half 8 waren wij klaar. Wij hebben onderweg wat eten gehaald en kwamen om 1uur aan bij de National Park Masai Mara. Na eventjes gestopt te hebben mochten wij eindelijk naar binnen!!!!! Binnen een minuut zagen wij twee giraffe. Nog geen twee minuten later liep er een leeuw op de weg. Wij vielen echt gelijk met onze neus in de boter. Wat ontzettend mooi en wat gaaf dat ik weer op Safari ben! Het is zo bijzonder. Wij hebben giraffe, olifanten, impala’s, gazelles, leeuwen en nog veel meer gezien. Halve wegen werd er iets door de walkietalkie geschreeuwd en onze Chaffeur draaide gelijk zijn stuur om. Wij scheurde echt mega mega mega hard naar een plek toe. Toen wij daar aankwamen wou hij eindelijk vertellen wat daar was; een luipaard. Helaas wou die niet tevoorschijn komen, maar alleen de spanning er naar toe was al leuk. Het camp is een budget camp, maar is echt mega prima. Ik heb een tweepersoonsbed en het matras is zo lekker. Net alsof dit het allerlekkerste bed van de hele wereld is!!!! Wij hebben heerlijk kip gegeten met rijst, gebakken aardappels en je kon ook nog spaghetti kiezen. Nu lig ik al heerlijk in bed. Ga zo lekker slapen. Morgen gaat de wekker om half 6, 6uur ontbijten en half 7 gaan wij starten met de Safari!

15-03

Vannacht hebben wij het mega stomme nieuws gekregen dat wij naar huis moeten in verband met het Corona virus.....

Om 3uur schrok ik wakker. Ik moest plassen en keek daarom op mijn telefoon. Toen zag ik dat iemand van de minor ons geappt had en die zei dat zij naar huis moest en of wij ook moesten. Ik heb een halfuur geprobeerd om mijn mail te openen maar dat lukte niet. Het enige dat is zag was dat het onderwerp van het mailtje was: ‘Come back to the Netherlands’. Ik heb Martine wakker gemaakt en wij hebben naar Nederland gebeld en geprobeerd alles te regelen. Tot half 6 zijn wij hier druk mee geweest en hebben besloten om de Safari gewoon af te maken. De tickets zijn geboekt voor 16 maart om 23:59. Wij hebben ‘s morgens gegeten in het hotel en zijn daarna naar de Masai Mara gegaan om de zonsopgang te zien. Wij hebben weer veel dieren gespot en gingen nog scheuren naar de cheeta’s helaas lagen die laag in het gras dus hebben wij die niet gezien. Op de terugweg naar Nyabondo zijn wij ongeveer langs 5 souvenirwinkels te gaan om souvenirs te halen. Toen wij de weg van nyabondo opreden kregen wij wel buikpijn van de zenuwen. Toen wij er waren zagen de kinderen ons aankomen en riepen ze gelijk helemaal onze namen, daarna ook dat ze ons gemist hadden. Mijn hart brak toen echt. Daarna zijn wij even naar Mariëlle gegaan om met elkaar te praten. Wij hebben aan Racheal gevraagd of zij met ons mee wou om het aan de kinderen te vertellen. Wij zijn eerst naar de jongens van up gegaan en daarna naar de klas. Ik heb het zelf aan Ashly en Joan verteld, maar had het idee dat het vooral bij Ashly nog niet echt doordrong. Ik heb daarna mijn ring van Pieter opgehaald en daarna die ring aan Ashly gegeven. (Ze had het er al de hele tijd over dat ze die wou!) Ze was er echt blij mee. Wij hebben in de tussentijd foto’s laten afdrukken bij Edwin en hebben de kinderen naar bed gebracht. Ashly was toen ik haar naar bed bracht zo overstuur. Het was echt mega zielig. Ze bleef maar huilen. Wij hebben nog ongeveer tot 12uur bij Edwin die foto’s uitgedrukt en waren natuurlijk ontzettend moe. Ik heb daarna mijn tas ingepakt en lag tegen 1:15 in bed.

16-03

Mijn allerlaatste verslagje van dit geweldige avontuur.

Vandaag de dag van afscheid, mega kut. Om 7:00 ben ik opgestaan in plaats van 6:00. Ik was echt veelste moe en moest even iets langer slapen. Nadat ik ontbeten had en alles ingepakt had ben ik naar de kinderen gegaan. Ik heb even geknuffeld met ze en mijn t-shirt aan Ashly gegeven. In het guesthouse was het een grote bende dus daarna zijn wij naar het guesthouse gegaan. Wij hebben de tasjes met foto’s, ballonnen, snoepgoed en balletjes van CL klaar gemaakt en hebben die daarna uitgedeeld. Ik ben met Mariëlle naar de dental unit gegaan om daar afscheid te nemen. Ik ben daarna naar de fysio gegaan en heb sister Irene de foto van ons samen gegeven. Verder hebben wij alles geprobeerd op te ruimen, hebben wij met de kinderen gespeeld en ik heb afscheid genomen van iedereen op het compound. Tegen die tijd was het zo 11:30 toen Rachid al binnen kwam rijden. Ik heb de kinderen snel een kus gebracht en Ashly brak weer helemaal. Ik vond het echt mega mega mega kut. Ze wou mijn hand ook niet meer loslaten. Om 12uur zijn wij vertrokken. Wij waren allemaal erg verdrietig, maar één ding weet ik zeker; IK GA NOG EEN KEER TERUG!!!!!

Ook waren wij afgelopen week net bezig met de offerte van de slaapkamers. Het sponsorgeld is nog niet uitgegeven, maar dit gaat zeker weten wel gebeuren. Zodra ik het voor mijzelf allemaal op een rijtje heb, zou ik dit natuurlijk met jullie communiceren. Ik zal het als nieuw verslagje op deze pagina zetten.

Ik wil iedereen onwijs bedanken voor de lieve appjes en het meeleven van mijn tijd in Kenia. Deze kinderen zitten voor altijd in mijn hart en ik weet zeker dat er nog een keer een tijd komt dat ik terug ga!!!!

Heeeeeeeel veel liefs van mij!

1. Papa:
    22 maart 2020
    Bente wat heb je mooie verhalen verteld. Zo onwerkelijk dat in Kenia nu ook de wereld door draait. Zonder jou, volledig in je hart en weten dat je terug gaat om te zorgen dat de kinderen daar beter kunnen oefenen en in betere omstandigheden kunnen slapen.
  2. Ellis:
    22 maart 2020
    Ik weet wel zeker dat je terug gaat❤️
  3. Fred Rijckenberg:
    23 maart 2020
    Ik denk dat jij alles voor elkaar krijgt waar jij je zinnen op zet. Dus jij gaat zeker terug. Maar welkom in Nederland