Week 2

21 februari 2020 - Kisumu, Kenia

Dag Allemaal,

Er zijn al bijna weer 2 weken voorbij. Wij zijn hier nu steeds meer gewend. De mensen zijn heel vriendelijk en gaan ook echt gesprekken met ons aan. Vanavond kwam er nog iemand naar ons toe die ons graag kennis met de familie wou laten maken. Ik vind het leuk dat ze zo betrokken met ons zijn.

15-02

Afgelopen zaterdag zijn wij inderdaad naar Kisumu geweest. Wel een uur later vertrokken dan de planning, maar wij zijn in elk geval geweest!! Wij hadden weer heerlijk bij Java house gegeten en hadden daarna boodschappen gedaan. Hierna zijn wij weer terug naar Nyabondo gegaan. Mariëlle en ik hebben toen samen de was op de hand gewassen. Ik vind het zo gek om nu al een andere geur in mijn kleding te hebben. Zaterdagavond had ik wel een beetje heimwee naar huis, maar dat was gelukkig na een telefoontje al snel weer over!

16-02

Zondag was een heerlijk relaxte dag. Ik heb hier voor het eerst uitgeslapen en was pas om half 11 wakker. Daarna zijn wij bezig geweest met ons verslag voor school. ‘S middags zijn Mariëlle en ik nog even langs het marktje naast het compound geweest, waar wij verse groentes hebben gehaald om ‘s avonds mee te koken. Ik vind het koken hier echt mega leuk. Juist omdat het allemaal vers en gezond eten is. Ook zie ik het ‘s avonds wel een beetje als activiteit, omdat er voor de rest ‘s avonds niet zoveel te doen is. Na het eten hebben wij met zijn drieën nog een potje cluedo gespeeld en zijn daarna weer op tijd naar bed gegaan. Wij liggen meestal al rond 19:30 (Keniaanse tijd) op bed. Wij hebben dan allemaal nog een beetje tijd voor ons zelf en zijn ‘s avonds ook erg moe van de dag.

17-02

Vandaag was ik met Martine alleen, want Mariëlle was vandaag aan het helpen bij de tandarts. Maandagmorgen zijn wij begonnen in het therapiegebouw. Wij hebben samen met onze stagebegeleider onze planning doorgenomen en daarna ook met de juf. Zij vonden het beide goed, dus voor de komende weken hebben wij een vaste planning wie er mee gaat. Wij denken dat dit voor de kinderen ook fijn is om te weten op welke momenten zij met ons meekomen. Daarna hebben wij drie kinderen meegenomen. Wij zijn begonnen met kleien omdat dit zowel een goede oefening is voor de fijne motoriek als voor de sensoriek.

Daarna ben ik met een van de kinderen naar buiten gegaan en ben ik het overgeven van een bal gaan oefenen. De andere kinderen wouden ook graag meedoen. Daarna hebben wij geprobeerd om met zijn allen met de bal te spelen, maar dit ging moeizaam. Om 10uur hebben wij de kinderen weer terug naar de klas gebracht en om half 11 hadden wij pauze.

In de pauze hadden wij geluk want ze hadden weer lekkere mandasi gemaakt. Nadat wij terug kwamen was ons plan om in de klas te gaan observeren, maar de ergotherapeut had opeens 5 patiënten. Wij mochten de kinderen even ‘vermaken’. Ik heb met een aantal kinderen gerekend. Hierna was het alweer tijd voor pauze. Mariëlle was ook net weer even terug voor pauze en dus hebben wij even met elkaar pauze gehad. Na de pauze hebben Martine en ik BIM oefeningen met twee kinderen gedaan. Tijdens deze oefeningen zag ik heel af en toe even een klein lachje bij het jongetje die ik hielp. Toen ik hem terug bracht naar de klas en zei; ‘I’m so proud of you, you do it very good today!’ kreeg hij echt een big smile op zijn gezicht. Hij heeft maandag echt mijn dag gemaakt!!!!

Daarna begon het mega hard te regenen en te onweren. De lerares was toen even weg. Wij hebben toen K3 opgezet en hebben met de kinderen gedanst en gezongen. Ook ben ik op een stoel gaan zitten en echt iedereen komt dan om je heen. De kinderen zaten vooral heel erg aan mijn haar. Ook pakte ze mijn hand vast en er was er zelfs een meisje die steeds knuffels kwam halen. De tijd ging mega snel en het was zo 16:30. Toen hebben wij de spullen nog even opgeruimd en zijn wij terug naar het guesthouse gegaan. Toen wij thuis kwamen lag de stroom er door de regen en onweer af. Toen wij wouden koken was dit nog steeds het geval en nu lag ook de stop van het gas eruit. Gelukkig koken ze bij de rest van het compound op hout. Wij hebben dus gevraagd of wij daar mochten koken en dit mocht gelukkig. Het was al een hele ervaring om daar in de keuken te zijn.

18-02

Dinsdag was een hele leuke dag. Vanmorgen zijn wij gestart in de klas. De juf ging toen zingen met de kinderen en ze waren allemaal zo blij. In de klas zagen wij dat een meisje een flinke ontsteking aan haar vinger had. Mariëlle zij gelijk dat we naar een arts toe moesten. Wij hebben de vinger aan onze stagebegeleider laten zien en hij zij hetzelfde. Hierna zijn Mariëlle en ik samen met het meisje naar de arts van het compound gegaan. Het was een abces bij haar nagel wat helemaal gezwollen was. Hierna zijn wij naar het nursing station gegaan. Hier heeft de verpleger haar vinger leeg geprikt. Ze schreeuwde en spartelde zo hard dat wij haar met 4 man vast moesten houden. Gelukkig is de wond nu schoongemaakt.

Daarna hadden wij twee kinderen uit de klas gehaald. Een van die kinderen had zijn benen gekruist over elkaar heen staan. Ik heb d.m.v. doorbewegen de benen uit elkaar gekregen en hem ook zo terug in de klas gezet. Hopelijk heeft hij dit een tijdje volgehouden! Na deze kinderen hadden wij pauze. Wij hebben heerlijk met een watermeloentje in de zon gezeten.

Na de pauze hadden wij allemaal een kind uit de klas gehaald. Ik nam Ashley mee. Ashely loopt op krukken en heeft enorme x-benen/platvoeten. Sinds dat ik haar de eerste keer zag dacht ik al hier wil en moet ik iets mee. Ik heb dinsdagmiddag met haar looptraining gedaan en gekeken naar de beweeglijkheid van haar heup, knie en voeten. Daarna kwam ik Zacharia van de ‘workshop’ tegen. (Bij de workshop worden allemaal orthopedische hulpmiddelen gemaakt). Ik dacht gelijk, ik ga gewoon vragen of er een mogelijkheid is om voor haar orthopedisch materiaal aan te schaffen. Hij zei dat ik woensdagmorgen maar bij hem langs moest komen samen met Ashely.

Toen wij ‘s avonds terugkwamen hebben wij snel gedoucht want het was echt mega warm en hadden ook allemaal gezweet. Ik merkte dinsdag al wel dat ik veel last van mijn rug begon te krijgen. Dit is natuurlijk niet gek met het getil van alle kinderen. Woensdagavond heb ik samen met Mariëlle gekookt. Wij hebben courgette, tomaat, ui en nootjes met rijst gekookt. Het was echt lekkere smaakvolle maaltijd!

19-02

Woensdagmorgen heb ik gelijk Ashley meegenomen naar de workshop. Zacharrea heeft de stand van haar benen opgemeten. Hij heeft een offerte voor mij gemaakt. Ze krijgt nieuwe speciale schoenen, knie spalken en kniebeschermers. Ik wil dit graag van het sponsorgeld dat ik heb opgehaald voor haar betalen. Ik hoop oprecht dat haar looppatroon hierdoor veranderd. Ook gun ik het haar heel erg, omdat ze heel lief is en naar mijn idee cognitief wel sterk is. Als het goed is kunnen ze dit binnen 3 dagen maken dus ik ben erg benieuwd. Toen ik Ashley terug naar de klas bracht bedankte ze mij helemaal. Ik vond dit zo onwijs lief van haar!

Hierna zijn wij begonnen met therapie. De kinderen die wij toen hadden reageerde heel goed op aanraking. Wij hebben deze kinderen onder een mobiel gelegd en zijn er daarna zelf naast gaan liggen. Toen ik begon met kietelen moest dit meisje heel hard lachen. Het is zo leuk om een lach op de gezichten van de kinderen te zien.

20-02

Donderdag was ik bij de fysiotherapeut. Dit was echt mega leerzaam en erg interessant. De eerste patiënt die ik zag lag achter een gordijntje. Toen ik het gordijn opende zag ik echt veel bloed. Er lag een vrouw met derde graads brandwonden over haar gezicht en hele rechterarm. Ik had nog nooit zoiets gezien en had echt met haar te doen. Ze hebben haar verband verschoond en ze gilde het echt helemaal uit! Zo sneu. De fysiotherapeuten hier gipsen zelfs de patiënten dus dat was wel leuk om te zien.

Hierna moesten wij een vrouw vanaf het compound (die hier tijdelijk verblijft, na operatie) ophalen. Haar been was onder haar knie geamputeerd omdat ze een ernstige diabetische voet had. Hierna kwam er een jongetje de screeningsruimte met zijn moeder binnen. Het jongetje had rechts geen carpale gewrichten en dus een stompje aan die arm. Ze hebben de moeder een verwijzing mee gegeven voor de amref flying docters van aankomende maart (dit is de plastische chirurgie). Na deze patiënt kwam er een patiënt met schouderklachten. De fysiotherapeut zette een knie in zijn rug om hem te kraken. Ik had dit ook nog nooit eerder op deze manier gezien, maar de patiënt was wel onmiddellijk van de pijn af. Ik vroeg of hij de specialisatie manueel therapie gedaan had, maar nee dat leren ze zichzelf hier gewoon aan. Wel kon ik echt merken dat hij mega veel verstand heeft van fysiotherapie en ik denk echt dat ik hier veel kan leren. Ook heb ik vandaag een aantal patiënten gezien die gewoon op het compound worden doorverwezen naar de x-ray. Het lijkt mij ook een keer leuk om hier te kijken wat ze doen. Donderdag was dus vooral een hele leerzame dag voor mij.

21-02

Vanmorgen hebben wij eerst drie kinderen behandeld. Twee van deze kinderen kunnen met hun mond tekenen. Dat vind ik echt mega knap, en dan ook nog binnen de lijntjes. Na deze kinderen hadden wij pauze en zijn wij mega lang bezig geweest met een schoolopdracht. Na de pauze zijn wij nog even terug gegaan naar de klas. Het is nog steeds zo leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen  reageren op ons. Nadat wij vanmiddag weer terug waren zijn wij verder bezig geweest met het verslag voor school. Hopelijk hoeven wij morgen alleen nog de spellingscontrole te doen en zijn wij daarna klaar.

Oh en ik vergeet bijna te vertellen..... Wij hebben vanavond PATAT gegeten. Oh dat was echt zo lekker. Er zit dus blijkbaar gewoon een soort van friettent op het marktje naast ons.

Verder is het nog steeds super gezellig tussen Martine, Mariëlle en mij. Iedereen heeft zijn eigen taak in huis gekregen waaronder bijvoorbeeld schoonmaken of koken. Verder staat er dit weekend niet zoveel op de planning, omdat wij het verslag maandag moeten inleveren. Ik hoop dat ik dit weekend eens even lekker kan gaan zonnen, een beetje bruin worden mag wel toch?

P.s. de foto’s en video’s staan weer op de foto en video pagina!!!!

Heel veel liefs van Bente!

1. Fred Rijckenberg:
    21 februari 2020
    Terug koppeling vanuit Vaassen. Maandag en dinsdag niets speciaal. Woensdag ben ik naar Epe geweest. Daar heeft jouw vader names Gemeente Epe een Intentieverklaring Koers Duurzame Kindvoorzieningen getekend. We hebben een interview met het carnaval prinsen paar gehad. Vrijdag was ik bij de opening van Lokaal Vaassen een nieuwe winkel in de dorpsstraat. En vanaf vandaag is het Rossumdaerpers. Zo ben jij ook een beetje op de hoogte
  2. WillemChristiaan Kanselaar:
    21 februari 2020
    Bente je zet je goed in, als ik je verslag lees, is het interressant, maar ook leerzaam,
    denk wel even aan je rug.dikke X O E en O W
  3. Aukje:
    26 februari 2020
    Mooi verhaal Bente. Wat breng je veel theorie nu in de praktijk. Wat zou het fijn zijn als de aanpassingen bij Ashley gaan helpen. Heel veel plezier en succes weer. Wij gaan zo even op de koffie bij je ouders.

Groetjes Aukje