Week 4

8 maart 2020 - Kisumu County, Kenia

Dag allemaal,

De afgelopen 4 weken zijn voorbij gevlogen. Over 4 weken komen mama, papa, Mirte en Lotte en Pieter alweer!

De aankomende 4 weken willen wij veel met de kinderen gaan doen. Ook hebben wij afgelopen vrijdag met James gesproken. Hij is de klusjesman hier op het compound. Wij hebben gevraagd of het mogelijk is om een extra slaapzaal voor de meiden te maken. Er liggen nu in meerdere bedden twee kinderen en de kamer is erg klein voor 15 meisjes. De huismoeders waren hier heel enthousiast over en vertelde ook dat als de kinderen bij elkaar in bed liggen ze ook sneller ziek worden. Ik vind dat slapen een van de belangrijkste levensbehoefte is en vind het daarom ook erg belangrijk dat hier iets aan gedaan gaat worden. Aankomende week zullen wij hier meer over horen en dit zal ik jullie natuurlijk laten weten!

Vorige week vrijdagnacht heb ik erg slecht geslapen. Had erg last van mijn buik en zaterdagochtend was ik nog steeds ziek. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten van het marktje want Mariëlle had hetzelfde. Zaterdag zijn wij wel gewoon vertrokken naar Kericho. Hier zijn de theeplantages en wij vonden het wel even leuk om van het compound af te gaan. Wij wouden graag een rondleiding doen bij een hotel, maar daar was de directeur van overleden dus ging dat helaas niet lukken. Gelukkig wou onze leuke taxichauffeur wel met ons langs de theeplantages rijden en even stoppen. Erg leuk om dit gezien te hebben. Hierna hebben wij boodschappen gedaan en hopen nu tot en met de vakantie in april alles in huis te hebben. ‘S middags toen wij terug waren heb ik lekker in bed gelegen en heerlijk een boek gelezen. Ik ben op tijd naar bed gegaan en zondag was ik gelukkig alweer beter!

Zondag hebben wij niet zoveel gedaan. Wel hebben wij zondag voor het eerst echt heeeeeerlijke verse tomatensoep gemaakt. Het is zo lekker om even iets anders te eten dan wat wij hier de hele tijd doen. Het smaakte ons allemaal heel erg goed. Vanaf zondag sliepen er voor het eerst ook andere gasten in het guesthouse. Het hele guesthouse was vol.

Zondagnacht heb ik erg slecht geslapen. Er werd ‘s avonds toen ik in bed lag al op mijn deur gebonkt ook ‘s morgens werd er weer erg vroeg op mijn deur geklopt. Ik denk dat de mensen die ook in het guesthouse sliepen dachten dat ik bij die mensen hoorde. ‘S morgens toen wij weg wouden gaan hadden deze mensen de voordeur op slot gedraaid. Wij hadden geen sleutel dus zaten wij vast. Gelukkig heeft Martine een andere deur gevonden die gelukkig open was zodat wij in elk geval niet opgesloten zaten. Maandag  waren Martine en ik samen met de kinderen. Wij zijn maandag echt begonnen om tijdens de therapie de kinderen 1 op 1 te behandelen. Ook hebben wij voor ons zelf nog concretere doelen opgesteld dan dat we al hadden. Maandagavond hadden wij toch nog wel veel zin in soep en ben ik nog even naar het marktje gegaan om tomaten te halen.

Dinsdag waren Martine en ik ook nog alleen want Mariëlle was nog steeds ziek. Ook deze dag hebben wij weer het gewone therapieprogamma gedraaid. ‘S middags zijn wij naar buiten toe gegaan met twee kinderen. Toen wij terug wouden gaan naar de klas gooide het meisje, dat mee was voor therapie, constant de rem van de rolstoel erop. Ze wou nog door met spelen en wou absoluut niet terug naar de klas. Dit was achteraf natuurlijk erg grappig. Ik denk dat wij ongeveer 10 minuten daar hebben gestaan totdat ze eindelijk mee ging. Dinsdagavond hebben wij de kinderen weer naar bed gebracht. Ik krijg hier nog steeds enorm veel energie van en vind het heel erg leuk om te doen. Ook merk ik dat je doordat je de kinderen naar bed brengt echt een betere band met ze krijgt. Ik denk dat het zowel voor mij als voor de kinderen heel waardevol is om ze naar bed te brengen.

Woensdag hadden wij een leuke dag voor de boeg. ‘S morgens hebben wij twee kinderen gezien en daarna hebben wij sign language gegeven. ‘S middags was het plan om met de kinderen een jongens en meidenmiddag te houden. Wij zijn met de jongens begonnen en hadden piraten ooglapjes gemaakt en koekjes gehaald. Wij hebben even heerlijk met hun gezeten en net toen wij terug kwamen begon het mega hard te regenen en te onweren. De juf vertelde ons dat het beter was als wij de meiden nu niet meer deden. Toen wij even met de kinderen in de klas waren en de juf en de huismoeder even weg waren begon de klas opeens helemaal onder water te lopen. Een aantal kinderen die op de grond zaten hebben wij snel op een stoel gezet en daarna zijn wij begonnen met het water uit de klas te vegen. Het werd alleen maar erger en ik denk dat wij ongeveer 2uur bezig zijn geweest om uiteindelijk al het water weer uit de klas te krijgen. Nadat wij klaar waren zijn Mariëlle en ik even naar het marktje gelopen. Dit bleek niet zo’n goed idee te zijn. De hele weg lag onder de modder en mijn schoenen hebben dit ook geweten. Ook zagen wij dat net naast het compound een grote electriciteitsmast omgevallen was. Toen wij thuis kwamen was er geen stroom en er was zelfs water bij ons op de 1ste verdieping naar binnen gelopen. Wij hebben gedweild en echt mega lief de meiden van de vocational school hebben beneden alles schoongemaakt voor ons.

Donderdag was een drukke dag voor Mariëlle en mij. Martine was vandaag bij de ergotherapeut. ‘S morgens hadden wij de tussenbeoordeling met onze stagebegeleider. Na de beoordeling was het al tijd voor een korte pauze en daarna hebben wij foto’s gemaakt van alle kinderen met ons erbij. Wij willen graag als wij weg gaan de kinderen allemaal een persoonlijke foto met een korte boodschap geven. Mama gaat deze foto’s voor ons afdrukken en neemt ze mee naar Kenia. Terwijl wij bezig waren in de klas zag Martine dat een meisje bij haar tanden bloed had. Mariëlle is tandartsassistent en zij zei gelijk dat het niet goed was. Wij zijn samen met dit meisje naar het ziekenhuis aan de overkant van de weg gegaan. Hier hebben ze haar tand eruit getrokken. Omdat het meisje zo overstuur was heeft dit wel mega lang geduurd. Toen wij terug kwamen hebben wij even een broodje gegeten en zijn daarna weer naar de kinderen gegaan. Gister tijdens de regen was het gips van Farida nat geregend. Hierdoor moest zij het gips vervangen, maar door de hevige regen en onweer was de stroom uitgevallen. Gelukkig deed de stroom het ‘s middags weer dus konden de fysiotherapeuten het gips voor haar vervangen. Daarna zijn Mariëlle en ik naar het marktje gegaan om voor Martine een cadeautje te halen. Wij hebben twee waanzinnig mooie kettingen en een haarband cadeau gegeven. Er was patat op het marktje dus hebben wij donderdagavond heerlijk patat gegeten. Ook hebben Martine en ik donderdagavond de kinderen weer naar bed gebracht.

Vrijdag hebben wij Martine wakker gezonden en zijn wij met zijn drieën op outreach geweest. Wij gingen naar Mbita een heel mooi eilandje in het Victoriameer. Het was weer een interessante dag waarbij mensen met hele verschillende pathologieën langs kwamen. Ik heb iemand gezien die een injectie moest hebben, omdat ze non-stop ongesteld was. Ook waren er heel veel patiënten met rugklachten. Kinderen met groeiproblemen of hersenafwijkingen. Nadat wij klaar waren zijn wij naar een lodge gereden waar wij wat gedronken hebben. De terugweg was een lange heftige rit en wij waren ook pas laat terug.

Zaterdag zijn wij naar lake Baringo en lake Bogoria geweest, maar dit zal ik in mijn volgende verslag vertellen. Doordat wij vrijdag en gisteren de hele dag weg zijn geweest staat het verslag er vandaag pas op!

Foto’s en video’s zijn weer toegevoegd.

Heel veel liefs uit het nu zonnige Kenia!

1. Ellis:
    Gaaaaaf bent!!
  2. WillemChristiaan Kanselaar:
    8 maart 2020
    Bent, wat je allemaal mee maakt, ontzettend gaaf
  3. Mariska:
    8 maart 2020
    Wat een mooi verhaal weer Bente.... leuk om te lezen!
  4. Aukje:
    8 maart 2020
    Ik heb je verhalen weer met plezier gelezen. Wat een ervaring met die wateroverlast. Dan verandert alles echt in een modderpoel. Niet normaal. Geniet weer de komende week. Leuk idee van die foto's met de kinderen en jullie.
  5. Fred Rijckenberg:
    9 maart 2020
    Mooi om jouw verhalen elke week te lezen. Je maakt wat mee. En je hebt gelijk tijd gaat snel. Voor je het weet ben je al weer terug, dus geniet ervan.
  6. Papa:
    9 maart 2020
    En dan heb je de helft nog weggelaten. Wat veel indrukken!
  7. Manouk:
    11 maart 2020
    Zo gaaf Bente hoe jij je daar inzet! Geniet ervan! Hartstikke leuk om je verhalen te lezen
  8. Sefa demir:
    11 maart 2020
    Topper ! Echt leuk om je verhalen te kunnen lezen. Wij missen je echt bij AH ! Have funn
  9. Ineke Rop:
    13 maart 2020
    Mooi....jullie verhalen. Echt top. En een extra slaapzaal....zou heel bijzonder zijn. Ben benieuwd naar de verhalen over de twee meren. Ooit was ik daar ook. Heel veel plezier met alles wat jullie doen. Doei. Ineke Rop